Mannenblaas

Zonder PA-machinist

bbb002_a.jpg

Zingende zaag

Bik Bent Braam.Dit ensemble speelde woensdag in Middelburg voor een schamel publiek. Dat is merkwaardig, omdat de avond ervoor twee keer enkele tientallen leerlingen van de muziekschool in de Hofpleinkerk hun kunnen aan ouders en verzorgenden demonstreerden, daarbij de indruk wekkend, dat moderne blaasmuziek op Walcheren leeft. Maar ja, wat is modern. Als de docenten zich met droge ogen aan Bohemian Rhapsody vergrijpen kan het in elk geval nooit veel worden met de geimproviseerde blaasmuziek. 

Michiel Braam – piano, Wilbert de Joode – contrabas, Michael Vatcher – slagwerk, Frans Vermeerssen – tenor- en baritonsaxofoon, Frank Gratkowski – altsaxofoon, klarinetten, Jan Willem van der Ham – altsaxofoon, fagot, Bart van der Putten – altsaxofoon, klarinet, Peter van Bergen – tenorsaxofoon, klarinetten, Peter Haex – tenortuba, Carl Ludwig Hübsch – tuba,  Eric Boeren – cornet,  Angelo Verploegen – trompet, Wolter Wierbos – trombone.

Jazz orchestra Bik Bent Braam occupies a unique position internationally. Michiel Braam started the 13 piece band in 1986 and since then it’s become increasingly hard to pin down what’s going to be played during any given performance.  Bik Bent Braam is now at the point where it performs without a play list.  I want to play as freely with Bik Bent as with a trio, says Braam. Decisions that I usually make while writing, over solos, orchestration and background, are made by the musicians on the spot.
Thanks to the longstanding collaboration within the orchestra and the top notch Dutch improvisers, Braam’s free approach never leads to a cacophonous anarchy but rather to a wonderfully homogenous and supple whole.  Light-footed passages and overwhelming surges of sound flow effortlessly into each other, parts of one effervescent organism.
Michiel Braam writes his material with his musicians in mind, thus getting the best out of each orchestra member. His love of instrumental boundaries is characteristic. He’ll let the tuba play really high for instance and the trumpet extremely low, giving the orchestra its unique sound.

4 Reacties

  1. bart van der putten

    Hm, wij waren ook niet blij met de opkomst… mooie zaal, aardige mensen, goede muziek 😉 en dan zo weinig publiek! Mooie foto’s!

  2. Mirre

    *zucht* die bezorgdheid van jou is zo ontroerend

  3. admin (Auteur bericht)

    @ Mirre:
    … hetgeen mijn bezorgdheid over het klimaat voor de geimproviseerde jazz in Mburg gratis onderstreept.

  4. Mirre

    1 van de aanwezigen van die avond omschreef het aan mij als: ‘t was helemaal niks’.

Geen reacties toegestaan.